Nová studie ukázala, jaké faktory ovlivňují nákup drůbežích produktů. Cenu a množství tuku v produktu nahradily jiné alternativy.
Chcete mít pravidelný přehled o tom, co se kde šustne v drůbežím světě? Pak máte štěstí, že jste narazili na Slepičářův světoběžník. V pravidelném čase vám budeme přinášet ty nejdůležitější drůbeží aktuality a postřehy z celého světa.
Dnes se podíváme do Spojených států, konkrétně na univerzitu v Illinois. Tamní chytré hlavy se pustily do studie na základě průzkumu, které atributy hrají prim při nákupu slepičích vajec, masa ale i třeba kravského mléka.
Překvapivým zjištěním bylo, že lidé oproti dřívějším letům začínají spíše než cenu a (a u mléka třeba i podílu tuku) řešit, v jakých podmínkách zvíře žilo, co dostávalo ke krmení a tak dále.
Výsledky studie
Studie odhalila sedm nejdůležitějších znaků, na které dnes lidé při koupi drůbežích produktů hledí. Souhrnně z nich pramení, že se lidé více zajímají, co jí. Jak tím ovlivní své zdraví, jak životní prostřední a hlavně jak se zvířatům do jejich smrti žilo. Pojďme se na ně společně podívat.
Jaké faktory ovlivňují rozhodování zákazníků?
1. Zvířatům nebyly podávány růstové hormony.
2. K vytvoření daného produktu se nepoužily geneticky modifikované organismy.
3. Zvířata vyrostla v humánních podmínkách.
4. Zvířatům nebyla podávána antibiotika.
5. Zvířata vyrostla v prostředí volného výběhu (nebo alespoň mimo klecový chov).
6. Zvířata měla možnost pastvy.
7. Produkt nese certifikaci organického produktu.
Interpretace nade vše
První tři atributy jsou spotřebiteli vnímány jako nejdůležitější. Rozdíly panují u jednotlivých druhů výrobků. Nejméně důležitý se jeví faktor certifikace organického produktu.
Největším překvapení nastalo u prvního faktoru, na který hledí drtivá většina obyvatel u nákupu všech výrobků. Vědci se nad tímto zjištěním mírně pozastavovali. A není se čemu divit. Vždyť růstové hormony jsou ve většině zemí světa (včetně EU) zakázány. Do potravy drůbeže se přidávat nesmějí již celou řadu let.
V tomto případě ztrácejí spotřebitelé drahocenný čas, pokud na drůbežích výrobcích hledají zmínku o tom, že jejich růst nebyl podporován hormonálními látkami.
Proč organické až na posledním místě?
Nejspíš za to můžete fakt, že lidé netuší, co značka organického produktu vlastně znamená. Mnoho lidí si myslí, že organická znamená, vyrobené z ovoce nebo zeleniny. Jenže toto označení se přiřazuje například i drůbežímu masu.
Pokud uslyšíte organický nebo přírodní, můžete si za tato slova dodat ve většině případů bio (označení bio mohou nést pouze produkty, které splní zákonem stanovené podmínky). Toto označení znamená, že zvířata vyrostla v humánních podmínkách, v prostředí ekologického zemědělství, byla výtečně živena bez jakýchkoliv pochybných přípravků.
Označení BIO produktů stanovené zákonem. Vlevo pro Českou republiku, vpravo pro Evropskou unii.
Nejste-li si v nákupním prostředí jistí, můžete vyzkoušet chov vlastních slepiček, kde budete mít zcela jasno, jak s ní bylo zacházeno a co za svůj život spořádala za potravu.
39%
Kurník "Kokrháček"
Skladem
Prostorný kurník vyroben z masivního dřeva a s velkým výběhem, který zajistí jak dostatek prostoru…
7 890 Kč
12 999 Kč
22%
Kurník "Start"
Skladem
Dřevěný kurník německé kvality. Kurník je určen pro chovatele slepičího hejna čítající cca 5 kusů…
4 190 Kč
5 390 Kč
19%
Kurník "Stánek"
Skladem
Kurník připomínající svým tvarem stánek poskytne vaší drůbeži vše, po čem touží. Velká skříňová…
4 890 Kč
6 049 Kč
24%
Kurník "M"
Skladem
Krásný prostorný kurník s velkým výběhem pro Vaše slepice. Velice odolný proti povětrnostním vlivům…
4 490 Kč
5 900 Kč
18%
Kurník "Mega M"
Skladem
Krásný prostorný kurník s velkým výběhem až pro 10 slepic. Velice odolný proti povětrnostním vlivům…
9 390 Kč
11 490 Kč